Dr. Varga Attila Károly
egyetemi docens
Mindannyian elbűvölve nézzük a filmeken megjelenő különös világot. Az ott látható tárgyak és szereplők azonban gyakran nem léteznek a valóságban. A háromdimenziós modellek először a díszletek helyettesítésére terjedtek el. Olcsóbb megalkotni a helyszín modelljét, mint megépíteni a díszletet. Találkozunk a moziban virtuális lényekkel is, amelyeket az alkotók fantáziája hozott létre. Gondoljunk a Csillagok háborújára, vagy az Avatarra. A 3D modellezés és animáció ma már olyan fejlett, hogy valóságos személyek megjelenítésére is alkalmas. A Gladiátor című film forgatása idején meghalt az egyik főszereplő. A később felvett jelenetekben a modelljét illesztették a filmbe. A nézők nem tudják megkülönböztetni a valódi és a virtuális színésszel rögzített jelneteket. Már régen elkészítették Merilyn Monroe háromdimenziós modelljét, nincs akadálya, hogy filmet forgassanak a főszereplésével.
A kurzus keretében megismerkedünk a hangok, állóképek, mozgóképek feldolgozásával, valamint a háromdimenziós modellezés alapjaival. A képfeldolgozással való ismerkedést a látásunk tulajdonságaival kezdjük, nem utolsósorban azért, hogy megtanuljuk becsapni a szemünket. A színrendszerek megismerése is szükséges a képek feldolgozásához és tömörítéséhez. A képek manipulálását vagy képjavítási szándékkal végezzük, vagy a későbbi műveleteket készítjük elő. Ilyen lehet az alakzat felismerés és mérés. Már több évtizeddel ezelőtt képfeldolgozással oldották meg az autó fényszóró izzó több méretének és pozíciójának ellenőrzését. A hagyományos mérések elvégzését akadályozza az üvegbúra.
Reméljük, hogy nem csak hasznosnak, hanem szórakoztatónak is fogja találni a tananyagot. Feldolgozásához jó munkát kívánunk.
Értékelés:
- elégséges: 40%-tól
- közepes: 60%-tól
- jó: 75%-tól
- jeles: 90%-tól
-
egyetemi docens